starkskör
Intentional Living,  Livstil

Ett inlägg för dig som också är starkskör

Som starkskör så har jag ibland faser där jag är skörare och andra faser där jag nästintill har hybris… Nej men, då känner jag mig väldigt stark i mig själv. Ja ni hör ju. Starkskör.  Har jag en skör fas så dyker de kritiska tankarna upp som ett brev på posten och mitt annars väl använda filter (som fångar upp all negativitet) försvinner. Är jag stark i mig själv så kan inget nå mig vs när filtret är borta så når snarare allt mig. Ett exempel kan vara andras välgång, jag gläds oavsett om jag har filtret uppe eller ej. Men är filtret nere så börjar istället min självömkan och osäkerhet peaka. ”Jag kommer aaaldrig kunna köpa ett hus”, ”kommer aaaldrig få ett sånt jobb” ”jag kommer aldrig kunna formulera mina tankar så bra som…” etc etc. 

Att vara starkskör är verkligen en superkraft, men har jag en skör episod är jag sannerligen min värsta fiende. Förstår inte alls varför jag är så hård och kritisk mot mig själv – eller vart det egenskap kommer från heller för den delen. Kort och gott så under en ”skör episod” så ska min hjärna sparka på mig själv när jag redan ligger. 

Ju äldre jag blir desto lättare förstår jag att detta inte varar för evigt, att det ju är en fas och att det går över. Framföralt har jag hittat strategier som hjälper mig att snap out of it snabbare än när jag var 20. Herregud, då visste jag inte ens att starkskör, eller HSP var en grej?! Åh vad jag önskar att jag kunde gå tillbaka till mitt tjugoåriga jag och ge mig själv en kram. Hur som helst… 

När jag gick i KBT för min spindelfobi så sa min psykolog att jag förmodligen aldrig kommer bli av med min reaktion när jag ser en spindel, det sitter så djupt inmärgat i mig. Men så småningom kommer ”hjärnan ifatt” och inser att nej, du kommer inte dö (förhoppningsvis). Och precis som med de negativa tankarna så kommer jag förmodligen aldrig bli av med dessa, men det finns strategier, precis som inom KBTn, som gör att jag kan programmera om hjärnan till att tänka snälla tankar om mig själv istället. 

Är du också starkskör så kanske du kan relatera till detta. Så här kommer mina tips på saker jag gör för att programmera om min hjärna till self love istället för self-loathing.

Så här programmerar jag om min hjärna att tänka snälla tankar när jag är skör

  • Logga ut från triggande sociala medier
    Instagram har en tendens att vara väldigt triggande för mig under en skör episod. Är nog inte ensam om att känna så medan plattformar som Pinterest kan ge mig inspiration. Detta är ju högst individuellt såklart. Kontentan är att du under en skör fas, eller aldrig förresten, bör utsätta dig för saker som får dig att känna dig mindre än. Jag följer så många kloka, fina, roliga och intressanta konton på instagram, och under min starka period känner jag mig så himla upplyft och inspirerad av dessa. Men i min sköra fas får dessa konton mig att känna mig som en våt fläck, totalt motsatsen till dom. Jag känner mig tråkig, ointressant, ful, spretig – ja ni fattar. Har såklart inget mot dessa konton att göra utan det ligger i mig vilket jag är högst medveten om. Så när jag känner hur dessa känslor och tankar kommer smygande så avlägsnar jag mig snällt från kontot och rannsakar mig själv. Försöker sätta ord på vad det är som faktiskt händer. Och till slut så blir jag som den ömma modern som ser den lilla flickan, som ju är jag, stå där med all sin negativitet som bottnar i någon form av dålig självkänsla. Och som den ömma modern vill jag ju bara ge mig själv en kram och älska mig villkorslöst. Så det är steg 2.

Att med aktiv handling älska mig själv

Det kan låta banalt att säga att jag under mina sköra perioder går all in med att prioritera ytliga saker som hudvård, manikyr, lång duschrutin etc etc. Men när jag tar hand om mig på det sättet så signalerar jag till hjärnan att jag aktivt tar hand om mig. Det får mig att må bra och känna mig mindre ful (ja jag känner mig såklart ful under mina sköra perioder) när jag pysslar om mitt yttre. Obs obs! Viktigt att veta att jag pysslar om mitt yttre för min egen skull och ingen annan. 

Här är några exempel grejer jag gör för att ta hand om mitt yttre under mina sköra perioder;

  • Fixar mig
    Är jag skör är sannolikt att jag känner mig riktigt ful. Därför ser jag till att ta på mig något som får mig att känna mig fin. Det kan vara sköna mjukis eller  en “snygg” outfit – det beror lite på. Ibland sminkar jag mig, ibland inte. Det viktigaste är att jag känner mig fin och bekväm. Ibland inkluderar det fräscha naglar eller ett rött läppstift, ibland inte.
Starkskör
  • Slow Living
    Sedan gör jag vad jag känner för! Nåja, med en 6 månaders bebis så har jag väl inte lika mycket att säga till om. Men jag försöker göra det jag vill och går det inte så fortsätter jag mata min hjärna med snälla tankar och göra saker som får mig att må bra. Det kan vara allt från att ta det lugnt med djuren, dricka en god kopp te, titta på youtube, någon film, bläddra i en tidning och mysa med Melker. Under mina sköra perioder så anammar jag begreppet slow living till punkt och pricka. Men poängen är att göra något som du gillar och som får dig att må bra.  
  • Rör på mig
    På dagen ser jag till att röra på mig, antingen genom att ta en simpel promenad eller om jag gör en träningsvideo på youtube. Nu låter jag otroligt hurtig känner jag, men det här kommer inte naturligt för mig – att träna alltså. Är otroligt lat av mig. Men under mina sköra perioder så nästintill tvingar jag mig att göra något, och upprepar för mig själv att det är ett sätt att visa att jag älskar mig själv. Jag tar hand om mig och min kropp. Att det är tid för MIG. Ja, träning borde ju ses på det sättet jämnt, men we aint there yet haha. Och efteråt känns det så himla gott. Jag gjorde ett aktivt val med att älska mig själv när jag tog den där promenaden/stretchade/eller gjorde den där youtubeträningsvideon. 
starkskör
  • Äter gott/unnar mig
    Sedan ser jag till att unna mig det jag vill ha och tänka snälla tankar. Vill jag äta take away på en tisdag så gör jag det. Känner jag för en hälsosam sallad och grön powerjuice så tar jag det. Syftet är att känna efter vad jag är sugen på i detta nu – och välja just det.
  • Skönhetsrutin 2.0
    Framåt aftonen ser jag till att göra en sån där lång hudvårdsrutin med jade rollern eller gua shuan samt smäller på mig min / mina favorit ansiktsmasker. Det brukar vara Leahlanis Mermaid Mask och Sjö Skins Happy Honey Mask. Sedan tar jag en lååååååång dusch, men innan dess så ser jag till att torrborsta hela kroppen för att få igång lymfan. Efter duschen smörjer jag in hela kroppen med Gröna Gredelinas Whipped Coconut-lotion. Och innan läggdags hoppar jag i nya rena lakan med en ny ren pyjamas. Den känslan ändå! 
  • Prioriterar sömnen!
    Alla ni mamas där ute vet ju att det här med sömn är en lyxvara som vi inte haft sen innan graviditeten – typ. Själv är jag sån att jag känner att jag “måste” utnyttja tiden när Melker sover till att göra produktiva grejer som jag annars inte hinner. Allt från att skriva blogginlägg, städa, tvätta, ta hand om mig själv, listan kan göras lång. Men under mina sköra perioder så säger jag bara.. Leave it. Let it be. Du måste ingenting utan försök sov. 
    Och det var just det jag gjorde igår… jag somnade när jag nattade Melker. Har nog aldrig sovit så länge på typ.. 9 mån? LJUVLIGT var det. Och det är troligtvis därför jag har energin att skriva detta blogginlägg. Ja ni ser ju. Underskatta inte vad sömnen gör med en. 

Allt jag gör under dagen är att jag i handling gör aktiva val som signalerar att jag är snäll mot mig själv, att jag prioriterar mig. 

Men mitt allra viktigaste tips är nog…

  • Skriv ned 3 saker du är tacksam för

Det låter så fruktansvärt löjligt men åh vad denna punkt har varit relevant för min positiva utveckling. Och som prestationsjunkie så försöker jag att inte, åtminstone inte det första jag gör, rabbla upp något jag presterat under dagen. Idag när jag skriver detta blogginlägg så är jag exempelvis tacksam för att Melker sovit bra under hela dagen och natten, att JAG fått sova så bra under hela natten och att den stora tvätthögen har tagits om hand om. 

Och just tacksamhet är något jag vill djupdyka i ännu mer 2021. Börja skriva en tacksamhetsdagbok. Jag är generellt ganska otacksam av mig hehe. Eller rättare sagt, jag tar nog väldigt mycket för givet. Att skriva ned vad jag är tacksam för – stort som smått – är mitt nyårslöfte för 2021. 

Sist men inte minst vill jag bara uttrycka min tacksamhet för min älskade STORA bebis som nu äntligen blivit mer självständig = mer egentid för mig haha! Han sover hela nätter och han kan underhålla sig själv i sin babysitter etc etc. Vi måste inte vara fastklistrade vid varandra 24/7, och det gör ju såklart att jag kan rå om mig själv på andra sätt än när jag behövde bära runt på honom. Är du inte där än med ditt barn så andas och vet med dig att det tog bara 6 månader innan jag kunde tillägna en hel dag (nåja, nästan) åt self care. Your time will come too. 

Precis som att starkskör kan vara en superkraft kan det också vara dränerande. Ni som vet ni vet. Är du starkskör? Och har du några strategier för dagar du känner dig låg och skör? 

Ps. Glöm inte att följa mig på instagram om ni vill ha mer regelbundna uppdateringar. Är jag inte skör så är det där jag hänger 🙂

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: