Lifestyle ・Livstil, Slow Fashion

När statistiken får säga sitt.

nar-statistiken-far-saga-sitt

När statistiken får säga sitt

Fairtrade Sverige har lanserat sin årliga* kännedomsundersökning angående kännedom (obviously), konsumtion och grundläggande inställning bland konsumenter i Sverige. Det visar sig att 94 (!) procent av unga mellan 15 och 34 år känner till Fairtrade varav 8 av 10 köper Fairtrade-märkta produkter varje månad. Intresset för Fairtrade återspeglas även i försäljningen. På tre år har försäljningsvärdet av Fairtrade-märkta varor mer än fördubblats och uppgår till över 2,7 miljarder kronor för 2014.
*Sedan 2011

conceptual-work-photographs-and-illustrations-domenic-bahmann-13
Jag tycker det är otroligt kul att konsumenter och företag värdesätter mer hållbara produkter och en schysstare konsumtion. Enligt Fairtrade Sveriges kännedomsundersökning så ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med 37% under 2014. Produktgruppen med den kraftigaste försäljningsökningen var Fairtrade-märkta bananer, dessa ökade med hela 95(!!) procent. Därefter kom kaffe, den i kronor mätt största produktgruppen, som ökade med 24 procent. Därutöver fanns även vin och blommor som ökade med 42 och 40 procent.

rosor

Idag är det inte bara angeläget att handla eko, det är även viktigt för konsumenter att veta att produkterna vi köper är schysst producerat. Bland unga är kännedomen högst. Enligt TNS Sifo så är 94% av ungdomarna medvetna om märkningen och 79 procent köper Fairtrade-märkt varje månad.

Fairtrade i siffror 2014

  • Försäljningen av Fairtrade-märkt ökade med 37 procent år 2014 jämfört med 2013.
    Svensken handlar Fairtrade-märka produkter för i genomsnitt 281 kronor per person och år.
  • Fairtrade-märkta bananer ökade med 95 procent och utgör nu 17 procent av den svenska marknadsandelen av bananer. Fairtrade-märkt vin och Fairtrade-märkta blommor kommer därefter med en ökning på 42 procent respektive 40 procent. Fler än 1 av 3 rosor är Fairtrade-märkta på den svenska marknaden.
  • Kaffe är fortsatt Fairtrades största produktgrupp sett till värde och den fortsätter att öka. Från 2013 till 2014 ökade kaffe med 24 procent. Svenskar drack kaffe för över 700 miljoner kronor under 2014.
  • Den svenska försäljningen av Fairtrade-märkta produkter bidrog till att odlare, förutom ett garanterat minimipris, fick en Fairtrade-premie på över 50 miljoner kronor. Odlarna beslutar själva om Fairtrade-premien skall investeras i utvecklingsprojekt i lokalsamhället eller för produktionshöjande åtgärder.
  • 65 procent av de Fairtrade-märkta varorna som sålts i Sverige under 2014 är även ekologiska.
  • 95 procent av svenskar mellan 15 och 34 år uppger att de känner till Fairtrade och 8 av 10 uppger att de köper Fairtrade-märkta varje månad.
  • Antalet Fairtrade-märkta produkter på marknaden fortsätter att öka. Nu finns det 2100 produkter på marknaden vilket är mer än en fördubbling sen 2010.
  • Idag finns det 1200 Fairtrade-certifierade producentorganisationer som omfattar över 1,5 miljoner odlare och anställda i 74 länder.
    Utdrag härifrån. 

* En kännedomsundersökning om Fairtrade genomfördes av TNS-Sifo på uppdrag av Fairtrade Sverige under perioden 23 januari-5 februari 2015, genom 1000 webintervjuer.

 Statistiken har talat. Fairtrade är här för att stanna.

Anna

Schysstva.se drivs av mig, Anna, vars hjärta klappar extra hårt för grön skönhet och medveten konsumtion.

• • •

Swedish blogger with a piquant for green beauty and sustainable lifestyle.

Lämna en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggare gillar detta: