Lifestyle ・Livstil, Slow Fashion

Levnadslön, från dröm till verklighet. En rapport av Fair Trade Center.

Levnadslön, från dröm till verklighet är en rapport som Fair Trade Center nyligen lanserat som ska ge vägledning för företag med leverantörer i låglöneländer. De har bl a följt Marks & Spencers (M&S), Switchers och Tchibos arbete med levnadslön. I rapporten presenteras en ”verktygslåda” med olika verktyg för levnadslön. Personligen tycker jag att det här är jätteintressant. Det är relevant i dagens samhälle där fast fashion regerar och det är sunt att få insikt i hur verkligheten faktist ser ut och att en levnadslön dessvärre inte är en självklarhet. För att läsa hela rapporten klicka här.

levnadslön

Många arbetare i låglöneländer drömmer om en ersättning som är tillräcklig att försörja sig själv och sin familj på. Enligt internationell rätt är en rättvis och tillfredsställande ersättning en mänsklig rättighet. Trots detta är läget för arbetare i länder som Kambodja, Indien och Bangladesh desperat och de lagstadgade minimilöner, som köpande företag ofta hänvisar till, ligger idag vanligtvis långt under en levnadslön. Enligt FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter har företag ansvar att respektera de mänskliga rättigheterna i deras leverantörskedja. Trots detta är det få köpande företag som arbetar progressivt och innovativt med levnadslönsfrågan i sina leverantörsled. Syftet med denna rapport är att visa att drömmen om en levnadslön kan bli verklighet. Rapporten presenterar hur företag kan möjliggöra och bidra till en positiv påverkan av löneutvecklingen hos sina leverantörer, dels genom sina egna inköpsmetoder men också genom att skapa förutsättningar för ett ökat medbestämmande för arbetarna på leverantörsfabrikerna.

Utdrag ur Levnadslön – från dröm till verklighet. En vägledning för företag med leverantörer i låglöneländer.

 

Fair Trade Center är en ideell förening som arbetar för en mer rättvis världshandel. De bevakar svenska företags handel med utvecklingsländer. De vill, genom dialog, kampanjer och konsumentupplysning, få företag att handla med respekt för människor och miljö. 

Anna

Schysstva.se drivs av mig, Anna, vars hjärta klappar extra hårt för grön skönhet och medveten konsumtion.

• • •

Swedish blogger with a piquant for green beauty and sustainable lifestyle.

Lämna en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggare gillar detta: