Lifestyle ・Livstil, Slow Fashion

Därför väljer jag att INTE handla på H&M

development-cooperation-gesellschaft-fuer-internationale-zusammenarbeit-giz-rana-plaza-bangladesh_a

”Huvudskälen till att H&M satsar så mycket på hållbarhet är fyra: jordens begränsade resurser, aktiva konsumenter som söker efter miljövänliga kläder, nya affärsmöjligheter och sist men inte minst de anställda som väljer företag vars värderingar de kan dela.”
– Helena Helmersson, CSR-chef på H&M

H&M har länge varit på tapeten med sitt ”hållbarhetsarbete” och sina ”hållbara” kollektioner. De har skapat en hel marknad- och kommunikationsavdelning dedikerad till just hållbarhetsfrågor och yadi-yadi-yada. Och visst ser det otroligt fint ut på deras hemsida när de skriver om arbetsförhållande, löner, material etc. Man ser ju direkt vilken bra marknadskommunikation de har! MEN! Skrapar du lite på ytan så faller allt. Ett luftslott är vad det är.

Jag är ledsen alltså, men H&M får ta hela smällen nu även om det finns massvis med liknande företag som är minst lika dåliga.

Det är inte FANTASTISKT att de arbetar mot schysstare arbetsförhållanden och kör fabriksrevisioner som oftast är oanmälda (vad betyder det liksom), för att då ”hjälpa” leverantörer att göra förbättringar. Varför är det inte fantastiskt? FÖR ATT DET BORDE VARA EN SJÄLVKLARHET med schyssta arbetsförhållanden och levnadslöner.

Det känns som H&M ger undanflykt på undanflykt när de ständigt påstår hur många underleverantörer de har och hur svårt och komplext det är att ha koll på alla. No shit Sherlock. Slopa den affärsidén då. Fast Fashion är ute, passé, finito. Det är ohållbart. Det är omöjligt att skapa långsiktiga relationer och vara en ”bra affärspartner” med tusentals underleverantörer.

H&M är en så stark aktör som faktiskt har global makt inom modeindustrin. Det är därför jag blir så otroligt arg när de gömmer sig bakom floskler om hur de ”aktivt” jobbar med hållbarhet. För det är bullshit. Vadå aktivt? Aktivt är att avsäga sig ALLA samarbeten med de underleverantörer som inte bemöter de mänskliga rättigheterna och även får med sig andra stora modehus på kuppen. Dvs inga ska samarbeta med de underleverantörerna som bryter mot de mänskliga rättigheterna! För när H&M snackar att ”det måste vara ett ömsesidigt åtagande och att H&M också måste vara en bra affärspartner” så säger dom istället att ”om vi inte samarbetar med underleverantörerna så samarbetar dom istället med ett annat modehus”. Och det är väl ingen hemlighet att H&M vill att det där plagget ska sys upp först för att säljas först. Så de fortsätter att samarbeta med underleverantörer som kanske inte är ideala.

Men visst. H&M är på rätt väg när det kommer till bättre arbetsförhållanden och en OK lön än tidigare. Men att påstå att de jobbar mot en mer hållbar modeindustri…. Gah! Don’t get me started. För det första, oavsett vad H&Ms alla kampanjer om hållbarhet säger så är H&M fortfarande ett av de största (och mäktigaste) FAST FASHION-företag. Och fast fashion och hållbarhet är en ekvation som helt enkelt inte går ihop. Fast Fashion går ju ut på att uppmuntra konsumenterna att inskaffa nya ”trendiga-för-stunden-kläder” för att sedan köpa nya trendiga-för-stunden-kläder. Hur kan det vara hållbart?

De anställda måste få löner som de kan leva på. Därför sätter vi mätbara mål som vi arbetar mot och regelbundet görs utvärdering och uppföljning. Alla strategiska H&M  leverantörer ska till exempel ha väl fungerande betalningssystem 2018.

Helena Helmersson, CSR-chef på H&M

Jag säger så här; I believe it when I see it. Till dess så väljer jag helt enkelt att inte lägga mina pengar på H&Ms produkter. Och om ni känner likadant så uppmuntrar jag även er att dissa företaget. Det är detta som är konsumentmakt. Jag utnyttjar det. Jag vill verkligen ha en förändring. Hoppas ni också vill det!

Anna

Schysstva.se drivs av mig, Anna, vars hjärta klappar extra hårt för grön skönhet och medveten konsumtion.

• • •

Swedish blogger with a piquant for green beauty and sustainable lifestyle.

Lämna en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggare gillar detta: